Na Vápennú

Plavecké Podhradie
Záhorie

Trasa - časový rozvrh: Plavecké Podhradie – Pod Vápennou 1 ¾ hod. – Vápenná ¼ hod. – Mesačná lúka ¾ hod. – Uhliská ¼ hod. – Ámonova lúka ½ hod. – Plavecký hrad 1 hod. – Plavecké Podhradie ½ hod.

Spolu: 5 hod.

Prevýšenie: 533 m.

Náročnosť:

Náročná (najmä pre prevýšenie) a viac ako poldenná túra. Dobre značkovaná trasa zdoláva tretí najvyšší vrch Malých Karpát a prechádza cez viaceré rázcestia, na ktorých treba zvýšiť pozornosť pri orientácii.

Základná trasa:

Východiskom túry je križovatka ciest pri kaštieli v obci Plavecké Podhradie (219 m, variant I). V úvodnej časti využijeme trasu označenú žltými turistickými značkami (8127), po ktorých sa vyberieme smerom ku kostolu. Za kostolom odbočíme vpravo na horný koniec obce. Ulica vyúsťuje do poľnej cesty. Vydáme sa po žlto značkovanej ceste a vľavo minieme zachytený prameň pitnej vody. Cesta sa zatáča doprava a mierne stúpa k telekomunikačnému stožiaru. Pri spätnom pohľade sa pokocháme peknou siluetou masívu Pohanská, naskytnú sa nám aj ďaleké výhľady do Záhorskej nížiny. Onedlho vojdeme do lesa a chodníkom popri hranici národnej prírodnej rezervácie Roštún vystúpime po spádnici hore svahom. Vpravo leží hlboká Čertova dolina s peknými skalnými útvarmi. Z chodníka neskôr prejdeme na mierne stúpajúcu lesnú cestu vedúcu k rázcestiu Pod Vápennou (705 m). Odbočíme doľava na krátky strmý chodník označený žltými, zelenými (5104) a červenými turistickými značkami (Štefánikova magistrála – E8, 0701), ktorý nás privedie k betónovému pylónu na vrchole Vápennej (752 m), najvyššieho bodu na trase. Tu sa žltá značka končí. Výhľad z Vápennej, ktorému dominuje neďaleká Vysoká (754 m), je otvorený len smerom dovnútra Malých Karpát. Za pohľadom smerom na západ, ktorý obmedzuje vysoký, prevažne bukový les, musíme po kovovom rebríku osadenom na betónovom pylóne vystúpiť na vyhliadku. Z Vápennej zostúpime po dlhom skalnatom hrebeni, ktorý sa mierne zvažuje k Mesačnej lúke (640 m) so studničkou. Západne od rázcestia sa nachádza závrt verejnosti neprístupnej Jaskyne pri kríži. Na tomto mieste vpravo odbočuje zelená značka, my pokračujeme po pohodlnej červeno značkovanej lesnej ceste, ktorá vedie do lúčneho sedla Uhliská (570 m). Za sedlom vojdeme do národnej prírodnej rezervácie Klokoč a po čiastočne zalesnenom hrebeni vystúpime na vrch Klokoč (661 m) s pekným výhľadom. Z vrcholu zostúpime hrebeňom na Ámonovu lúku (560 m, variant II), kde v minulosti stála horáreň. Južne od nej sa nachádza studnička. Na rázcestí opustíme červeno značkovanú Štefánikovu magistrálu a vydáme sa vľavo po modrej turistickej trase (2408), ktorá je súčasťou náučného chodníka Plavecký kras. Mierne klesajúcou lesnou cestou zídeme na ostrú terénnu hranu pod vrchom Báborská (542 m). Zostrmený a miestami trávnatý svah poskytuje výhľady do Záhorskej nížiny. Lesný chodník vedúci po plošine nás dovedie pod skalnatý vrch k rázcestiu Plavecký hrad (379 m) so zvyškami Plaveckého hradu (400 m) na vrchole. Z ruín kráľovského strážneho hradu z 13. storočia je pekný výhľad na Záhorskú nížinu a západnú časť Malých Karpát. Z lúčneho sedla pod hradným vrchom vedie šikmo dolu svahom Pohanskej (495 m) kamenistý chodník, po ktorom zostúpime do obce Plavecké Podhradie (219 m), kde pri kaštieli túru ukončíme.

Variant I: Na túru môžeme nastúpiť aj v Sološnici, odkiaľ nás cez rázcestie Pod Malou Vápennou na vrchol Vápennej privedie zelená turistická značka (spolu: 5 ¼ hod.).

Variant II: Túru môžeme ukončiť aj v Plaveckom Mikuláši, ak sa na rázcestí Ámonova lúka vydáme po červenej značke k poľovníckej chate Mon Repos. Odtiaľ Mokrou dolinou po zelenej značke zídeme do Plaveckého Mikuláša (spolu: 5 ½ hod.).

Autor fotografie: Peter Mach

Na Vápennú

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!