Na Devínsku Kobylu

Devínska Kobyla
Bratislava

Trasa: Dúbravka – Dúbravská hlavica ½ hod. – Devínska Kobyla 1 ¼ hod. – Pod Devínskou Kobylou ¼ hod. – Rovnica ¾ hod. – Devínska Nová Ves ¼ hod.

Spolu: 3 hod.

Prevýšenie: 369 m.

Popis:

Pomerne ľahká a nenáročná, menej ako poldenná túra po dobre značkovaných turistických chodníkoch. Väčšiu námahu si vyžaduje len výstup na Devínsku Kobylu v prvej časti základnej trasy.

Trasa:

Základná trasa: Od zastávky MHD pred obchodným domom Lidl (oproti Domu kultúry) v bratislavskej mestskej časti Dúbravka (250 m) sa vydáme po Jadranskej ulici. Sledujeme modré turistické značky (2436). Po ulici Strmé sady a K Horánskej studni prídeme ku Kostolu sv. Kozmu a Damiána (variant I). Modrá značka kostol obchádza po strmej asfaltovej ceste z ľavej strany a vystupuje do lesa. Krátko vedie lesným úvalom a neskôr po nespevnenej ceste ponad záhrady. Z niektorých miest sa ponúkajú pekné výhľady na Dúbravku. Onedlho prídeme na asfaltovú cestu, ktorá je na krátkom úseku bez turistického značkovania. Odbočíme na ňu doprava. Cesta sa po chvíli stáva súčasťou Štefánikovej magistrály (E8, 0701) označenej červenými turistickými značkami, ktoré vedú lesným chodníkom po jej ľavom okraji. V širokom sedle medzi Švábskym vrchom a Dúbravskou hlavicou vstúpime na rozľahlú lúku, kde sa sprava pripája žltá turistická značka. Vpravo sa nachádza stredisko rádu saleziánov. Pokračujeme po asfaltovej ceste a asi po 100 m odbočíme doľava do lesa k smerovníku Dúbravská hlavica (360 m) na žlto značkovanú lesnú cestu (8104). Tá striedavo mierne stúpa a klesá a je obľúbenou trasou aj pre cykloturistov. Žltá značka asi po 2 km odbočuje z lesnej cesty prudko doľava do úžľabiny. My pokračujeme po neznačkovanej lesnej ceste, ktorá vedie takmer po vrstevnici masívu Devínskej Kobyly. Po miernom stúpaní sa k našej trase zľava pripája červeno značkovaná turistická trasa, ktorá po niekoľkých metroch odbočuje z lesnej cesty prudko doprava. Čaká nás pomerne strmý výstup červeno značkovaným lesným chodníkom, ktorý vedie na predvrchol Devínskej Kobyly (514 m), najvyššieho vrchu Devínskych Karpát. Vlastný vrchol sa nachádza o pár metrov ďalej a nevedie naň turistický chodník, pretože je súčasťou bývalej protivzdušnej základne. Smerovník Devínska Kobyla sa nachádza na malej plošine, ktorá poskytuje výhľad do Devínskej brány, na Hainburské vrchy a vzdialené predhoria Álp. Najmä mimo vegetačného obdobia, keď stromy nie sú pokryté listami, je výhľad z tohto miesta panoramatický. Po krátkom oddychu zostúpime po zeleno značkovanom turistickom chodníku (5114), ktorý v tejto časti vedie spoločne s červenou značkou, až prídeme na rázcestie Pod Devínskou Kobylou (450 m) nazývané aj Bočná cesta. Pokračujeme po chodníku označenom zelenými turistickými značkami (červená značka odbočuje doprava – variant II) v klesaní lesom, ktorý sa neskôr miestami otvára. Malé čistiny ponúkajú obmedzené výhľady do Záhorskej nížiny. Pred Devínskou Novou Vsou sa nádherná krajina úplne otvára a naplno ukazuje svoju krásu. Na západnej strane masívu Devínskej Kobyly v lokalite Rovnica (285 m) sa k základnej trase pripája žlto značkovaný turistický chodník, po ktorom sa dostaneme k hornému okraju Sandbergu s nádhernou vyhliadkou na okolitú krajinu (270 m). Túru ukončíme zostupom zo Sandbergu po zelenej značke cez Lipové (235 m) do bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves (145 m).

Variant I: Ak chceme navštíviť archeologickú lokalitu Villa rustica, túru začneme pri zastávke MHD Technické sklo. Zeleno značkovanou nespevnenou cestou prídeme k zvyškom rímsko-germánskej vidieckej usadlosti typu Villa rustica. Predstavovala dobre vybavenú usadlosť, ktorá mala obytné a hospodárske priestory a kúpele. Základy rímskej architektúry kúpeľa sú zakonzervované „in situ“. Od archeologickej lokality pokračujeme po zeleno značkovanom chodníku popri záhradkárskej osade. Miernym stúpaním zdoláme čiastočne zalesnený svah masívu Brižite. Neskôr zídeme Brižitskou ulicou k bývalému kinu Odboj v Dúbravke. Po asfaltovej ceste odbočíme doprava a prídeme ku Kostolu sv. Kozmu a Damiána, kde sa napojíme na základnú trasu (spolu: 3 ½ hod.).

Variant II: Ak chceme túru ukončiť v Dúbravke, tak si na rázcestí pod Devínskou Kobylou vyberieme červenú turistickú značku, ktorá obchádza masív Devínskej Kobyly a popri asfaltovej ceste klesá k rázcestiu Dúbravská hlavica, známemu z úvodu trasy. Tu odbočíme na žltú značku a pokračujeme strmšie sa zvažujúcou lesnou cestou, ktorou zídeme na ulicu K Horánskej studni. Odbočíme doprava a prídeme ku Kostolu sv. Kozmu a Damiána a po trase známej z úvodu prídeme k východiskovému bodu základnej trasy (spolu: 3 ¼ hod).

Autor fotografie: Peter Mach

Na Devínsku Kobylu

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!