Na Pajštún

Pajštúň
Malé Karpaty

Trasa - časový rozvrh: Marianka – Borinka ¾ hod.– Pajštún ¾ hod. – Pod Kozliskom ½ hod. – Dračí hrádok 1 hod. – Pod Dračím hrádkom ¼ hod. – Svätý vrch ½ hod. – Klčovanice 1 hod. – Marianka ½ hod.

Spolu: 5 ¼ hod.

Prevýšenie: 317 m.

Náročnosť:

Stredne náročná (s dvoma namáhavými stúpaniami na Pajštún a Svätý vrch) a takmer celodenná túra po dobre značkovaných cestách a chodníkoch. Zvýšenú pozornosť pri orientácii si vyžadujú najmä rázcestia.

Základná trasa:

Východiskom i cieľom túry je pútnická obec Marianka (220 m). Od zastávky SAD nad priestranstvom pred kláštorným areálom sa vydáme po červenej turistickej značke (0702). Najprv pôjdeme po ceste smerom na východ a onedlho odbočíme do prvej bočnej ulice vľavo. O chvíľu sa ocitneme na poľnej ceste vystupujúcej po spádnici na plochý chrbát medzi Rovnicami a Svätým vrchom. Na chrbte sa nachádza rázcestie Klčovanice (338 m), na ktorom sa červená značka križuje so žltou značkou.  Popri Chate pod vrchom (možnosť občerstvenia) ďalej klesá do obce Borinka (235 m, variant I). Dedinu prejdeme naprieč v jej strednej časti. Z priestranstva pred kostolom a obchodom odbočuje na severnú stranu bočná ulica. V jej predĺžení pokračuje cesta vedúca hlbokým výmoľom. Vyššie sa zatáča do vrstevnicového smeru a z lúky na ľavej strane ponúka pekný výhľad na Borinku a okolie. Cesta ďalej smeruje k studničke, od ktorej nasleduje úsek strmého spádnicového výstupu vysokou bučinou až pod hradné bralo. Do areálu hradu Pajštún (486 m) z 13. storočia vstúpime južnou bránou. Od 14. storočia bol sídlom pajštúnskeho panstva a až v roku 1810 ho definitívne zničili napoleonské vojská. Na vápencovom brale zostala len zrúcanina so zvyškami muriva. Z hradných ruín je nádherný výhľad na Malé Karpaty a južnú časť Záhorskej nížiny. Za dobrého počasia vidieť až predhorie rakúskych Álp. Rovnakou bránou vyjdeme z hradu a popod skalnú stenu, ktorá sa využíva ako cvičný horolezecký terén, prejdeme na východné úpätie hradného brala. Tu sa napojíme na lesnú cestu, ktorá mierne stúpa lesom na oblý vrchol Kozliska (537 m). Z najvyššieho bodu na trase pokračujeme po lesnej ceste smerom na východ. Na rázcestí Pod Kozliskom (510 m) odbočíme doprava a po žltej turistickej značke (8140) zostúpime najprv mierne k prieseku lesa, ktorým v minulosti premávala lanovka prepravujúca vápenec do stupavskej cementárne. Nižšie klesneme už strmšie do malého sedla, z ktorého môžeme odbočiť k zvyškom stredovekej strážnej veže Dračíhrádok (370 m). Strmý zostup sa končí na asfaltovej ceste z Borinky na Košarisko. Ak na nej odbočíme doľava, o chvíľu prídeme na rázcestie Pod Dračím hrádkom (270 m), ktoré leží na mieste výrazného ohybu doliny Stupavského potoka. Odtiaľ sa vydáme doprava po modrej turistickej značke (2403). Po mostíku prejdeme na druhú stranu potoka a po serpentínach strmého lesného chodníka vystúpime na rázcestie Svätý vrch (405 m) nachádzajúce sa na plochom zalesnenom chrbte západne od Bystrického. Na rázcestí odbočíme doprava na žltú značku (8103). Lesná cesta vedie po plochom chrbte popod Svätý vrch (445 m), ktorého vrchol obchádza z južnej strany. Drevené značky upozorňujú na blízku Chatu pod vrchom. Strmším klesaním cesta prekonáva terénny stupeň. Profil širokej lesnej cesty sa zmierňuje pri kríži s pekným prístreškom, odkiaľ je už len kúsok na rázcestie Klčovanice (345 m), kadiaľ sme šli na začiatku túry. Na záver nás čaká zostup do obce Marianka (220 m).

Variant I: Túru si skrátime, ak za východiskový a cieľový bod zvolíme Borinku (spolu: 4 ½ hod.). Borinský okruh si môžeme ešte viac skrátiť, ak na rázcestí Pod Dračím hrádkom odbočíme doprava na asfaltovú cestu, po ktorej pohodlne asi o ½ hod. prídeme do centra Borinky (spolu: 3 hod.)

Autor fotografie: Peter Mach

Na Pajštún

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!