Okolo Hornej Mlynskej doliny

Kamzík, Bratislava
Bratislava

Trasa - časový rozvrh: Červený most – Kamzík ¾ hod. – Cvičná lúka ¼ hod. – Tri duby ¾ hod. – Spariská ¾ hod. – Malinský vrch ¾ hod. – Sekyl ½ hod. – Za Kačínom ½ hod. – Kačín ¼ hod. – Červený most 1 ¼ hod.

Spolu: 5 ¾ hod.

Prevýšenie: 264 m.

Náročnosť: Stredne náročná (najmä pre dĺžku) a takmer celodenná túra. Malá časť trasy vedie po neznačkovaných chodníkoch a cestách, čo si vyžaduje väčšiu pozornosť pri orientácii v lesnom teréne.

Základná trasa:

Túra sa začína pri zastávke MHD pred vchodom do areálu Nemocnice sv. Michala (bývalá Vojenská nemocnica, 175 m). Prejdeme popod železnú konštrukciu Červeného mosta a po žltej turistickej značke vojdeme do športovo-rekreačného areálu na Partizánskej lúke. Po asfaltovom chodníku prekonáme nivu potoka Vydrica v Hornej Mlynskej doline. Odbočíme doprava a stále po žltej značke vedúcej okolo informačnej tabule dendrologického náučného chodníka vystúpime šikmo do svahu, na ktorom po chvíli urobíme jednu serpentínu. Stálym stúpaním sa dostaneme na červeno značkovanú lesnú cestu Štefánikovej magistrály (E8, 0701), kde sa žltá značka končí. Odbočíme doľava a lesnou cestou po spádnici vystúpime po svahu Kamzíka. Značka nás privedie na upravenú lúku s lavičkami a besiedkou (prezýva sa Americké námestie), z ktorej sa otvára jedinečný výhľad smerom na juh, kde vidieť veľkú časť Bratislavy. Treba si ho vychutnať, pretože malokarpatská turistika podobnými panorámami veľmi neoplýva. Lúka sa nachádza na hrane plošiny, z ktorej mierne vyčnieva vrcholový pahorok Kamzíka (439 m) s televíznou vežou. Trasa sa vrcholu vyhýba zľava a popri hoteli West (variant I) smeruje k hornému okraju Cvičnej lúky (400 m). Ponad lúku, po ktorej sa v zime spúšťajú lyžiari a v lete nadšenci rýchlej jazdy na bobovej dráhe, vidieť Podunajskú rovinu. Miestny bufet je poslednou príležitosťou na rýchle občerstvenie i pohľad do inej ako lesnej krajiny. Červeno značkovaná Štefánikova magistrála vedie po okraji Cvičnej lúky. Veľmi mierne stúpa po plochom chrbte k lokalite Pod Chlmcom (383 m, variant II), kde križuje žltú turistickú značku. Odtiaľ pokračuje lesom a okolo dreveného prístreška prichádza k Trom dubom (350 m). Lesná cesta ďalej vedie severným smerom. Pred rázcestím na Peknej ceste s názvom Spariská (352 m) sa môžeme osviežiť pramenitou vodou z Máriinho prameňa. Od rázcestia nás povedie asfaltová lesná cesta s modrými turistickými značkami (2402). Po lokalitu U Slivu (327 m) sa naším spoločníkom na krátkom úseku stane potok Vydrica, ktorý pomaly meandruje vľavo od cesty. Pri malej vodnej nádrži postavenej na pravostrannom prítoku Vydrice pokračujeme po modro značkovanom turistickom chodníku. Miernym stúpaním riedkym lesom s vysokými bukmi vystúpime na Malinský vrch (424 m). Tu na krátko opustíme značkované trasy a vydáme sa vľavo na neznačkovanú širokú lesnú cestu. Nemusíme sa však báť, že zablúdime. Asi po 100 m sa cesta vetví, pričom naša vetva vedie doľava. Míňa mohutný starý dub a stredom plochého chrbta smeruje na západ. Nezablúdime, ak po tejto ceste pôjdeme až po vidlicu dvoch rovnocenných ciest. Naša cesta vedie vpravo, ľavá vetva mierne klesá. Naša lesná cesta z pravej strany obchádza nízky oblý pahorok a pri Božích mukách obnovených v roku 2007 križuje červenú turistickú trasu (0702). Odbočíme na ňu doľava a smerom na juh sa o chvíľu dostaneme pod vrchol Sekyla (404 m) na rázcestie so žlto značkovanou turistickou trasou (8102), ktorá sa k červenej značke pridáva z pravej strany. Pokračujeme žlto a červeno značkovaným lesným chodníkom a lesnou cestou, až prídeme k smerovníku Za Kačínom (370 m). Na tomto mieste sa žltá značka stáča doľava a nám zostáva lesná cesta s červenými turistickými značkami. S miernou stratou nadmorskej výšky nás dovedie na Kačín (330 m), ktorý je obľúbeným výletným a piknikovým miestom Bratislavčanov. Občerstviť sa môžeme v bufete Lesanka. Deti sa určite zabavia v novovybudovanom rekreačno-oddychovom areáli. Naša trasa pokračuje klesaním po asfaltovej ceste, ktorá sa pri neďalekom turistickom prístrešku vetví. Červená značka nás posiela priamo po ceste, ktorá si zachováva južný smer. Na Klanci (314 m) cestu pretína žltá turistická trasa (8101) spájajúca Železnú studničku (vľavo) s Lamačom (vpravo). Záverečné klesanie do Hornej Mlynskej doliny nás privedie do cieľa túry, ktorý je pri smerovníku Červený most (185 m) neďaleko Partizánskej lúky. Odtiaľ je len kúsok k zastávke MHD pred Nemocnicou sv. Michala (175 m).

Variant I: Pomerne dlhú základnú trasu možno skrátiť viacerými spôsobmi. Ak chceme vyjsť na Kamzík a vrátiť sa späť, od hotela West zostúpime po žltej turistickej značke, ktorá klesá na dno Hornej Mlynskej doliny k deviatemu mlynu. Od neho sa po rekreačnom chodníku, ktorý vedie popri ceste okolo ôsmeho mlynu Klepáč, vrátime na Partizánsku lúku a k Červenému mostu (spolu: 2 hod.).

Variant II: Okrem ukončenia trasy v Krasňanoch, Marianke alebo Lamači si trasu môžeme skrátiť aj tak, že na rázcestí Pod Chlmcom odbočíme doľava a po žltej turistickej značke zídeme na dno Hornej Mlynskej doliny. Neďaleko bývalej výletnej reštaurácie Snežienka prejdeme cez asfaltovú cestu a vystúpime po svahu Hrubého Drieňovca. Na základnú trasu sa pri tomto variante napojíme na rázcestí Za Kačínom (spolu: 4 ¼ hod.).

Okolo Hornej Mlynskej doliny

Najlepšie zľavy v Bratislave a okolí

Bratislava CARD City&Region je oficiálnou destinačnou turistickou kartou, ktorá vám umožňuje spoznať a zažiť to najlepšie, čo mesto Bratislava a región ponúkajú.
  • voľný vstup do múzeí a galérií
  • bezplatná prehliadka
  • neobmedzená doprava
  • ďalšie zľavy do výšky 50%
Kúpiť online

Instagram

#bratislavaregion
Sleduj @bratislavaregion.travel a vlož do svojich fotiek hashtag #bratislavaregion.
Najlepšie fotky pridáme na náš účet!